torstai 1. toukokuuta 2014

Viileä vappu vesillä

Viime vuonna vietimme viileää vappua kotipihalla kuokkien ja illalla saunan lämmössä luita lämmitellen. Vene oli tuolloin vielä myrkkymaalia ja viimeisiä varusteita vaille valmis laskuun, joka tapahtui 2.5.2013.
Tänä vuonna vene laskettiin maanantai-iltana 28.4. ja eilen lähdettiinkin heti töiden jälkeen kaupan kautta rantaan köysiä irrottelemaan. Aurinko paistoi, mutta lämpötila ei noussut juurikaan yli 10 asteen, mutta onneksi lämpimät vaatteet on keksitty ja tässä tapauksessa myös tuulenpitävät.
Ainoastaan neljä muuta venekuntaa oli meidän lisäksi lähtenyt synkkiä sääennusteita uhmaten saareen, joten satamassa oli väljää. Saunan lämmitys oli jo alkamassa ja niinpä lähdimme lähes samantien tekemään perinteisen kävelykierroksen saaren ympäri. Pikkukoiruus oli  ihan täpinöissään päästyään taas pitkästä aikaa oravia haukkumaan ja meriveteen pulikoimaan. Minä ja kippari olimme myös aika täpinöissämme, tosin hieman eri syistä, mutta pääasia että kaikilla oli hauskaa!

Ilta oli tyyni, grillikatokselta kantautui iloinen puheensorina ja linnut lauloivat tauotta auringonlaskuun saakka. Rauhallista ja rentoa saarielämää. En ihan heti keksi parempaa tapaa viettää vappua, viileydestä huolimatta ;)

Tässä vielä kuvia tämänpäiväiseltä, eilistä hieman tuulisemmalta saarikierrokselta:

Saaren eteläkärkeä lähestyessämme alkoi kuulumaan aaltojen kohinaa ja olihan meidän jäätävä siihen rantakalliolle joksikin aikaa niitä katselemaan ja kuvailemaan. Voisin istua vaikka kuinka kauan merta katsellen ja aaltojen kohinaa kuunnellen. Ne saavat minut rauhoittumaan ja rentoutumaan.

Aallot keinuttivat venettä kotiinpäin tullessamme niin mukavasti, että pikkukoiruus torkkui koko matkan kipparin jaloissa, vai liekö kevään ensimmäinen saarireissu vaatinut veronsa terhakkaalta oravahaukkujalta?
Huomenna töiden jälkeen vuorossa joku toinen saari ja toiset oravat ;) Tsemppiä työntekoon niille, joilla se huomenna on edessä ja muille virkistäviä vapaita!

1. Voi miten kauniit maisemat! Olisipa ihana päästä meren rannalle, mutta töitä pukkaa...

1. En usko että koskaan kyllästyn merellisiin maisemiin. Viikonloput on nyt entistäkin suuremmalla syyllä vietettävä saaressa, koska minulla ei ole kuin 7 pv kesälomaa. Saarihulluus ei muuten hellitä ;)

2. Ihanaa, tekin olette päässeet korkkaamaan veneilykauden. Mekin vietimme vapun saaressa ja vappupäivänä oli niin kylmä, ettei ikinä ennen. Vaikka oli lämmintä ja tuultapitävää päällä, tunkeutui kostea kylmyys luihin ja ytimiin asti. Välillä ropisi rakeitakin... Mutta onpa keli minkälainen tahansa niin on tuo merillä oleminen vaan niin mahtavaa. Mukavaa veneilyviikonloppua teille!

1. No, emme mekään ulkona kovin pitkään istuskeltu. Kyseisen Pitkäsaaren laiturit sijaitsevat mm. tuossa toisessa kuvassa näkyvässä suojaisassa lahdenpoukamassa, joten siihen ei tuuli pahemmin osunut. Täällä ei satanut kuin vettä ja sitäkin alkoi tihuutella vasta myöhemmin iltapäivällä. Meillä ei siis ollut säissä pahemmin valittamista. Viime vuonna vapun jälkeinen viikonloppu oli sen sijaan niin kylmä, että nukuttiin lämppäristä huolimatta pipot päässä ja villasukat jalassa =D Samaa mieltä, että merelle on aina mahtava päästä. Kiitos sinulle Myy ja oikein mukavaa veneilyviikonloppua teillekin! :)

3. Ihanaa, olette päässeet merelle! Kauniita kuvia. Me jäimme kotiin sillä sen verran koleaa lupasi =). Lämpimiä päiviä odotellessa!

1. Kiitos Katinka! Onneksi kelit eivät ainakaan täällä olleet kuitenkaan niin kylmät ja sateiset kuin mitä luvattiin. Kohta taas rantaan ja lämmintä vaatetta on taatusti niin paljon ettei vilu pääse yllättämään ;) Mukavaa viikonloppua!

4. Aivan samat meiningit meilläkin oli... ks. uusin postaukseni :)

1. Kävinkin jo kurkkaamassa ja kommentoimassa! Kivat olivat teidänkin vappumeiningit ja minusta on ihan huippuhienoa, miten reipas ja retkeilyhenkinen teidän koko perhe on! :)

5. Upeita maisemia ja aivan mahtavaa, että pääsitte jo näin aikaisin saareen!

1. Kiitos! Tuntui tosi hienolta aloittaa kausi näin aikaisin, kun tällä kaudella minulla ei ole kuin 7 päivää lomaa. Täytyy yrittää ottaa jokaisesta viikonlopusta kaikki mahdollinen irti :)