maanantai 24. kesäkuuta 2013

Saimaa, osa 6

Täällä Valamon luostarin läheisyydessä ei ihmeiden aika ole ohitse, sillä netti toimii ja vieläpä suht rivakasti ;)

Paksuniemessä tuli siis juhannus tällä kertaa vietettyä ja paikka on todellakin tutustumisen arvoinen. Kaunis ja suojaisa satama, henkilökunta todella ystävällistä ja muutenkin huumorintajuista ja mukavaa porukkaa! Satama tuli aivan täyteen, vaikka aluksi olimmekin yhden tutun purkkarin kanssa huolestuttavan pitkään aivan kahdestaan ;) Sulkavalla ja Savonrannassa olimme jo samaan aikaan ja nyt sitten vietimmekin juhannusta aika lailla tiiviisti yhdessä ja kivaa oli. Kiitos vielä erinomaisesta seurasta Kale ja Eeva!

Mereltä tulleet, kuten paikalliset meitä kutsuivat :)

Poukama täyttyi torstain kuluessa pikkuhiljaa veneistä ja jo pelkästään tässä poukamassa oli perjantai-iltapäivään mennessä 18 venettä. Toisella puolella ehkä toinen mokoma lisää. Tunnelma oli hyvä ja muita mereltä tulleita ei meidän ja em. Eevan ja Kalen lisäksi tullut Paksuniemeen juhannuksenviettoon tai ei heitä ainakaan syystä tai toisesta nähty ;)

Paksuniemen satamakahvila

Sää suosi meitä ja puulämmitteisestä rantasaunasta varasimme itsellemme vuoron juhannusaatoksi. Saunomisen ja uimisen jälkeen klo 22 oli vuorossa kokon polttaminen. Sitä kerääntyi katsomaan arviolta satakunta ihmistä ja lähiseudun mökkeilijöitäkin oli saapunut huomattava määrä paikalle.

Karaokea ja kylmiä juomia oli tarjolla ravintolassa, joten siellä viihdyimme ehkä noin puoli kahteen saakka. Veneen kannella tuli vielä jonkin aikaa rupateltua ja kyllä uni maittoi niin, että seuraavana päivänä lähtö siirtyi puolenpäivän tienoille.

Tuuli oli vähän voimistunut noin 7-9 m/sek ja Paasselälle oli jo kohtalaista aallokkoakin ehtinyt muodostumaan ja näissä olosuhteissa olo alkoi tuntumaan varsin kotoisalta ;) Savonrantaan päästyämme, teimme ensin hyvin verkkaisen kävelylenkin koirien kanssa, sitten söimme, saunoimme ja menimme aikaisin nukkumaan. Ei vanha enää jaksa juhlien jälkeen muuta kuin ottaa rauhallisesti ;)

Savonrannasta jatkoimme sitten hyvin nukutun yön jälkeen matkaa kohti Heinäveden reittiä. Ensimmäisenä kohti Kermankoskea.

Kapeikkoja, joissa muutamissa todella kova virtaus, sulkuja ja yksi valo-ohjattu silta. Riittävästi jännitystä ja tapahtumia meikäläiselle tässä muuten tyynessä ja leppoisassa matkassa.

Kermankoskelle saavuimme n. 7 tunnin "urakoinnin" jälkeen. Ensimmäisenä uimaan koko porukka koiria myöten ja sitten syömään. Illemmalla lähdimme jälleen kävelylenkille koirien kanssa ja tulihan sitä muutama kuvakin näpsittyä, kunnes kameran akku hyytyi...

Tänään aamulla taas noin yhdeksän maissa käydet irti ja kohti Valamoa. Meillä oli tänään 8 kpl sulutuksia ja ne sujuivat jo melkein rutiinilla. Lähes 6 tuntia meni aikaa ja urakka oli hikinen, eikä vähiten helteen takia.
Saatuamme paatin kylkikiinnityksellä laituriin, olimme jo niin nälkäisiä, että lähes juoksujalkaa riensimme Valamon luostarin ravintolaan syömään. Seisovassa pöydässä ruoka oli todella hyvää ja valikoima oli erittäin runsas salaattipöytä mukaan lukien. Käytiin myös viinimyymälässä ja mukaan tarttui kaksi punkkua ja yksi valkkari. Maku lienee taivaallisen hyvää vai tuleekohan viininjuojalle taivaallisen hyvä olo? Se jää nähtäväksi.

Kuvia en valitettavasti ottanut Valamon luostarista enkä ympäristöstä yhtään, kun unohdin kameran siinä hötäkässä veneeseen. Hieman ihmettelimme, kun minua katseltiin niin ravintolassa kuin myymälässäkin jotenkin paheksuvasti. Aloin sitten epäillä että pukeutumisessani oli jotain vikaa ja näinhän se juuri oli. Poistuessamme paikalta, huomasimme kyltin, missä mainittiin, että luostarin alueella ei naisilla saa olla olkapäät paljaina. Hihaton tunika caprien ja sandaalien kanssa ei siis ollut sovelias asu ollenkaan. Samassa kyltissä kiellettiin myös koirat koko alueella, joten iltakävelyllä suuntaamme kulkumme....öö....en tiedä vielä minne ;) Myös henkilökunnan kuvaaminen sekä muistaakseni myös sisätiloissa kuvaaminen oli kielletty, joten se siitä.
Kohta iltapalaa kera munkkien tekemän punaviinin ja olotilasta sekä viinistä saatan vielä jotakin kommenttia myöhemmin laitella...tässä vielä kuvia tämän päivän matkasta.

Kermanjärven selkä tänään

Helteistä ja aurinkoista viikon jatkoa täältä Valamon luostarin vierasvenesatamasta :)

1. Toi hihattomuusjuttu ei olis kyllä mullekaan ihan ensimmäiseks tullut mieleen. Suomessa yleensä saa pukeutua oman arviointikykynsä mukaan, onneks :) Hyi, syntinen Anneli ;)

1. Hih! Syntinenpä hyvinnii! Kiinnitin huomiota kun muilla naisilla oli joko normi t-paidat tai sitten joku huivi harteilla. Olisi pitänyt etukäteen tutustua aiheeseen, mutta mä olen vanha nainen hunningolla ;)

2. Jotenkin tuntuu vanhanaikaisilta tuollaiset pukeutumissäännöt, höh!!

1. No mut ei tosta muuta haittaa ollut kuin se, että enpä enää jaksa huomenna mennä missään pitkähihaisessa Valamon alueelle kuvia ottamaan. Varsinkin kun luvattu 27 astetta lämmintä, eikä mulla ole muita pitkähihaisia kuin ulkoilutakkeja tai villatakkeja! ;) Jää kuvat ottamatta kun ei ole mukana mitään sopivaa asustetta. Hieno paikka. Rauhallinen ja luonnonläheinen ja hiljainen!! :) Linnunlaulua ja iltasoitto klo 21 kuultu ;)

3. Kyllä on upeita kuvia! Ihanan näköistä.

1. Kiitos kovasti! On täällä ihan mahdottoman paljon kauniita maisemia. Merellä on karumpaa ja kaljumpaa, jos näin voi sanoa. Täällä on rehevää, vihreää, vehreää, hirmuisesti linnunlaulua ja voi miten kirkasta ja sinistä saimaan vesi onkaan, ihanaa.....mutta yllättävän kylmää ;)

4. Olipas kiva matkakertomus ja hienot kuvat olet ottanut taas kerran. Upea sää teilläkin ollut juhannuksena!

1. Kiitos kovasti! :) Upeat kelit alkoivat juhannuksena ja jatkuvat edelleen. Tänään Heinävedellä +29 ja ollaan lähinnä liottu Kermajärvessä koko porukka :)